Teoria umysłu jest ciekawą strukturą umożliwiającą rozumienie stanu umysłu drugiej osoby.
Zabawa „na niby”
Dziecko z zespołem Aspergera ma kłopot, żeby zrozumieć o co chodzi koledze, który wydając dźwięki typu „brum brum” bierze w dłoń klocek i udaje, że prowadzi samochód. Do zrozumienia tej sytuacji trzeba umieć zrozumieć, że kolega właśnie sobie wyobraża, że klocek jest samochodem a on sam jest kierowcą.
Rozumienie kłamstwa
Bywają różne przyczyny kłamstw, na przykład: przekonania, lęk, chęć uzyskania nagrody, chęć uniknięcia kary. Aspi ma problem z zauważeniem stanu umysłu drugiej osoby, zauważenia, że świadomość drugiej osoby nie musi odzwierciedlać identycznego punktu widzenia jak jego świadomość.
Wykrywanie intencji drugiej osoby
Ponieważ aspi nie zwykle czyta mowy ciała, nie wie czy kolega który go potrącił zrobił to celowo czy przypadkiem, czy dzieci śmieją się z dowcipu czy z niego.
Wykrywanie ironii, sarkazmu, rozumienie przenośni
Tak samo jak poprzednio, aspi nie widząc mowy ciała nie ma możliwości odróżnić czy dane zdanie ma znaczenie proste czy przenośne. Na przykład słyszy zadanie:
-… całkiem straciłem głowę …”
i jest zdziwiony:
– Jak to??? Przecież jeszcze masz głowę!
Więcej na temat teorii umysłu można poczytać u p. Beaty Grotowskiej